Wednesday, February 1, 2012

Coretan dari pengalaman

Tadi nampak kawan2 yang under tajaan MARA (tp untuk oversea) sembang kat twitter. Diorg sembang2 pasal kenapa kena bayar byk kat MARA tak mcm dijanjikan dulu.

Nak mencelah sbnrnya sbb dah ada pengalaman kan. Konon nk tenangkan hati diorg. Tapi niat tu terstop,sbb aku ni study local. Bukan oversea. Tak perlu kot nk menyibuk. Kang menyibuk kang,tak sama pulak situasi aku dgn diorg. "Lagipun,i'm not in their league",bisik hati kecil ku.

Bukan nk mewujudkan kasta atau jurang,tapi sedikit sebanyak perasaan mcm tu tetap ada. Dulu ingat lagi,time ramai kawan2 express MARA yg kuar dari program tu sbb dah dpt biasiswa ke oversea aku rasa tertekan sangat. Mesti ada yang ckp, "Sape suruh tak pegi interview". Malas aku nak explain sebab musabab semua. Aku tau, you guys dont ever care pun.Soalan hanya sbb curious,bukan caring. Lepas tu ada sembang2 dgn abbas pasal tu. Kat bus stand depan FKKKSA. Ko ingat tak lagi abbas? Dulu kan kita budak2 forecast mmg naik bus je.comel.haha. Time tu aku memang sangat memerlukan orang untuk mendengar dan memahami keadaan aku. Dan situasi kita pun lebih kurang sama je. Tapi aku taktau la ko sedar ke tak yang sebenarnya kita tengah heart to heart.haha. Dah la time tu tgh nak final exam. Exam untuk ke degree pulak tu. Ah,malas nk dikenang. Sebab tekanan terlalu hebat. Sampai dah fourth year degree pun aku masih rasa tekanan tu. Dan yang paling kemuncak bila dah grad. Takut tak dapat kerja,takut dipandang serong orang sekeliling dan takut kalau orang menyindir jalan yang aku pilih dulu.

Tapi alhamdulillah,rezeki Allah itu luas. Allah bukakkan hati mereka untuk terima aku kerja. Dah hampir setaun setengah dah pun. Walaupun kadang2 aku seakan merungut dgn kerja aku,tapi itu bukanlah sebab aku bencikan kerja aku. Tapi sekadar untuk menenangkan fikiran atas tekanan bertubi2 atau mungkin aku PMS.haha. Kerja disini memang seronok. Persekitaran, kemudahan, dan orang2 nya semua memuaskan.Alhamdulillah.


Apa2 pun,untuk rakan2 diluar sana yg masih mencari kerja, kuatkan semangat. Ingat,rezeki Allah itu luas. Kalaupun tiada peluang untuk kerja,mungkin Allah gantikan dengan benda lain. Peluang untuk sambung belajar mungkin?Peluang untuk membuka perniagaan sendiri dan sebagainya. Yang penting,jangan pernah putus asa untuk berusaha dan berdoa.insya'Allah.

::spell to be cast out::

saya rindu semua orang.